چرا یخ زده ام؟


آه … آه … آه … آه …
من چرا در خوشیِ این قابِ طلایی هنوز هم‌ «آه» از چشمانم میبارد؟!
چرا در روشناییِ آفتابِ این سرزمین من هنوز سردم؟!
من چرا یخ زده ام؟!
من چرا باران با خود همراه آوردم؟!
من چرا با این درد لبخند فریاد میکنم؟!
آمدم تا دمی آسوده شوم
و چه آسوده تن به تابوتِ طوفان زدهء دلهره هایِ خاموشم سپرده ام … آرام… ساکن… ساکت…
شاید صبورانه…

———————————-
شعر قشنگی است ، خواندنش ضرر نداره ،ضرر نمیکنی بخونی.
ابلیس شبی رفت به بالین جوانی
آراسته با شکل مهیبی سر و بر را
گفتا که منم مرگ و اگر خواهی زنهار
باید بگزینی تو یکی زین سه خطر را
یا آن پدر پیر خودت را بکشی زار
یا بشکنی از خواهر خود سینه و سر را
یا خود ز می ناب کشی یک دو سه ساغر
تا آن که بپوشم ز هلاک تو نظر را
لرزید از این بیم جوان بر خود و جا داشت
کز مرگ فتد لرزه به تن ، ضیغم نر را
گفتا پدر و خواهر من هر دو عزیزند
هرگز نکنم ترک ادب این دو نفر را
لکن چو به می ، دفع شر از خویش توان کرد
می ، نوشم و با وی بکنم چاره شر را
جامی دو بنوشید و چو شد خیره ز مستی
هم خواهر خود را زد و هم کشت پدر را
ای کاش شود خشک بن تاک و خداوند
زین مایه شر حفظ کند نوع بشر را
شاعر: ایرج میرزا

پاسخی بگذارید

