معنای واقعی آزادگی


روزی سه نفر کنار دریاچهای مشغول ماهیگیری بودند.
یکی از آنها که پسر جوانی بود. خطاب به بقیّه گفت : آرزو میکنم که پولدارترین و زیبا ترین انسان روی زمین باشم و همه در مقابل عظمت و وقار من سر خم کنند،»
دومی که مرد میانسالی بود کفت :« آرزو میکمنم اندیشمندترین و سیاست مدارترین حکمران روی زمین باشم و با سیاست و اندیشهام به همه ثابت کنم که آزادهترین و محکم ترین انسا ن روی زمین هستم و هیچ چیز نمی تواند مرا به کرنش وا دارد .»
سومی که کودکی بیش نبود با خنده گفت : من همنی الان آزادهترین و محکم ترین انسان روی زمین هستم و برا ین باورم که هر گز در مقابل هیچ موجود عظیم و با وقاری سر خم نخواهم کرد. من هیچ وقت آرزو نمیکمنم چرا که مطمن هستم هر چه را بخواهم میتوانم بدست آوردم.
جوان و میانسال به حرفهای کودک خندیدند و او را کوته فکر و ساده خواندند . لحظه ای نگذشت که ناگهان سطح آب متلاطم شد و موجودی زشت و بد ترکیتب از ازیر آب سر برون ؟ و با صدای زشت و چندش آوری خطاب به سه ماهیگیری گفت :
اگر با صدای بلند سه بار بگویید که من زیباترین موجود دریا هستم و بهترین صدا را دارم و سه بار مقابلم سجده کنید تمام آرزوهایتان را بر آورده میکنمّ»
مرد جوان بلافاصله از جا برخاست و سه بار آن موجود زشت را زیباترین خواند و سه بار مقابلش سجده کرد . مرد میانسال نیز درنگ نکرد. از جا پرید و ماند مرد حجوان سه بار مقالبل موجود زشت دریاجه کرنش کرد و او را زیباترین خواند اما موجود دریایی با لحن وسوسه انگیزی از کودک پرسید : توچیزی نمیخواهی بچهّ! ؟
کودک پاسخ دا د:
« زودتر از اینجا دو ر شود !آمدهام این حا ماهی بگیرم و اگر مزاحم کارم شوی تو را هم شکار خواهم کرد! »
موجود دریایی با شیندی این جمله ، با لحنی هراس آلود خطاب به دو نفر دیگر گفت :
دوستان متاسفم این کودک با وقار و اعتمادی که به خود دارد تمام ثروت و بزرگی و سیاست و اقتدار را جهان را در اختیار خود خواهد گرفت و با وجود او دیگر هیج آروزیی برای بر آورده شدن در جهان باقی نمیماند !»
موجود دریایی این را گفت و از نظر ها پنهان شد تا کودک همان طور که اراده کرده بود بتواند تبا خیال راحت ماهی بگیرد.

پاسخی بگذارید

