حماسه ی پدر

ماسه ی پدر/روز پدر/یتیم نوازی
جایگاه حضرت علی علیه السلام درهستی…
معرفت و شناخت کامل شخصیت والای امیرالمؤمنین علی (ع) و جایگاه او در جهان هستی در حد بشر نیست و رسول اکرم (ص) خطاب به مولا می فرماید : یا علی لا یعرفک الاّّّ الله و انا .
ای علی! تو را هیچکس نشناخت جز خدا و من .
روزی پیامبر اکرم (ص) در جمع صحابه بودند و جبرئیل، ملک مقرب الهی هم به شکل انسانی در آن جمع حاضر بود. پیامبر به جبرائیل رو کردند و با اشاره به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: آیا او را می شناسی؟ عرض کرد: چگونه او را نشناسم که او در عرش مرا معلم بود و شیوه عبودیت الهی را به من تعلیم فرمود. تو به آدم وقتی که از بهشت قرب رانده شد و به زمین فراق هبوط کرد، با ذکر نام علی (ع) و اهل بیت او به درگاه الهی پذیرفته شد. نوح نام او را بر کشتی خویش حک کردو لنگرگاه کشتی اش را مسجد کوفه قرار داد. خداوند در شب معراج با حبیب خویش با صوت علی (ع) سخن گفت. قرآن کریم، علی (ع) را به منزله نقش پیامبر دانست.
پیامبر فرمودند: من و علی از یک درختیم (انا و علی من ش جره واحده) و باز فرموده: (انت منی بمنزله هارون من موسی) و نیز: (انا مدینه العلم و علی بابها) همانا من شهر علمم و علی در آن است. و خطاب به مولی فرمود: (انت اخی و وصیی و وارثی) تو برادر من و وصی و وارث منی. در فرازی از دعای ندبه پیامبر خطاب به علی می فرماید (لو لا انت یا علی لم یعرف المؤمنون بعدی) ای علی اگر تو نبودی مردم پس از من مؤمنان را نمی شناختند.
———————–
حماسه ی پدر
گشت تجلیل زمادر به همه جای جهان
شده افسانهی او در همه جا ورد زبان
کرد یادی زمقامش همه از پیر و جوان
لیک یادی نشد از این پدر نیک روان
پس هم اکنون به صدای دل من گوش کنید
بادهی شعر به شادی پدر نوش کنید
روز و شب بر پدرم نرد و فا باختهام
پیش وی پرچم دلدادگی افراختهام
تو سن فکر بدنبال سخن تاختهام
بهر او شعر تر و نغمهی نو ساختهام
تا نگوئی که کسی از پدرش یاد نگرد
دل ناشاد و را با سخنی شاد نکرد
ای پدر قصهی جانبازی و دلداری توست
سخن از روح نوازی و و فاداری توست
یادی از آنهمه افسون فداکاری توست
اینهمه قصه زغوغای گرفتاری توست
تو گرفتار ی و فرزند زغم آزاد است
بی وجود تو همه ملک جهان برباد است
دوستت دارم و دانم که تو هم یارمنی
یارنه ، مونس غمخوار و وفادارمنی
غم نبینم به دلت گرچه تو غمخوار منی
دل به پایت فکنم زانکه تو دلدار منی
کس به غیر از تو مرا یا ر و فادار نبود
هیچ کس چون تو مرا یاو ر و غمخوار نبود
نام زیبای پدر و رد زبان من و توست
خاک پایش بخدا باغ جنان من و توست
مهر وی روشنی هر دو جهان من و توست
رنج او راحتی جسم و روان من و توست
یارب این سایه ی رحمت نرود جای دگر
جز پدر نیست به سر نغمه و سودای دگر
تا که دل در پدر و مهر و فایش بستم
کرد از بادهی نوشین صفا سرمستم
او سپر گشت و من از تیر حوادث رستم
گرفتادم بگرفت از دل و جان از دستم
آفرین بر پدر و شعر وفاداری او
دل فدای همهی رنج و فداکاری او
از روان تو پدر بوی صفا میآید
هردم از کوی تو آهنگ وفا میآید
از درون دلت آوای خدا میآید ؟
راستی اینهمه آوا، زکجا میآید؟
ای خوش آهنگ دلاویز و فای دل تو
مینوازد دل فرزند ، صفای دل تو
غصهی زندگیم قصهی غمرنگ تو بود
زندگی نامهی من شعر خوش آهنگ تو بود
جلوهی هستیام از چهر پر آژنگ تو بود
شادیم حاصل غمهای دل تنگ تو بود
تو به هر تیر بلا سینه سپر ساختهای
تا مرگ با رغم از دوش دل انداختهای
بی رخت پرتو امید درین خانه نبود
روشن از شمع صفا اینهمه کاشانه نبود
کرد شمع رخ تو اینهمه پروانه نبود
مرغ جان را هوس بال و پرو دانه نبود
ای پدر یکه و جود تو بلند اختر ما
سایهی مهر تو کوتاه مباد از سرما
گر فدایت نکنم روح و روان را چه کنم ؟
ور به پایت نفشانم سر و جان را چه کنم ؟
بی وحود تو پدر ملک جهان را چه کنم ؟
بی رخت گلشن و گلزار و جنان را چه کنم ؟
باغ من ، گلشن من چهرهی دلجوی تو بود
توتیای بصرم خاک در کوی تو بود
پیک شادی به همه عمر پیام آور تو
سایهی لطف خد ا در همه جا برسر تو
ای همه ملک جهان مفخر خاک در تو
تا ابد سجده به خاک سر کوی تو کنم
رخ زهر کعبه بتابم همه روی تو کنم
ای پدر ، ای تو مرا کعبه ی امال و نیاز
زندگی ساز منی ای پدر روح نواز
خواهم از خالق افلاک به هنگام نماز
تا خدا نام ملائک زفلک پاک کند
نام زیبای ترا زینت افلاک کند
شعر ساقی سحر آورد به کوی تو پیام
تا بگوید همه ی کار جهان بر تو به کام
هر چه از وصف تو گفتم نشد افسانه تمام
من که پیمودهام از مهر تو پیمانه مدام
وای بر من که اگر سجده به پایت نکنم
خویشتن لایق تحسین و دعایت نکنم

پاسخی بگذارید

