مجالی برای تشرف به آیین عشق

مشکل شما مجالی برای تشرف به آیین عشق است . و عشق اگر الهی باشد کلام در وصفش قاصر ( کاترین پاندر )
در روزهای عمرم ، روزی فرا رسید که ناخودآگاه و بی خبر درگیر عشقی زمینی شدم . گمان کردم در حال تجربه ی حسی بی نظیر و عالی ام . از آنجا که یاد گرفته بودم به عاقبت و سرانجام کار بیندیشم ، مدت زیادی از آغاز این حس نگذشته بود که در این اندیشه ترسی عظیم مرا فرا گرفت . نگران بودم مبادا آنچه را که کمال خود را در داشتنش می دیدم از دست بدهم و آنجا بود که سعی کردم به وضوح دریابم بر من چه گذشت و چه اتفاقی در شرف وقوع است .
دیدم نصیب من از این عشق زمینی ، دلبستگی ، وابستگی ، عادت و اسارت است . دیدم با گذشت زمان ترس و واهمه و نیاز در من رشد می کند و سرانجام کار بی شک مرا فنا و نابود می کند . دیگر این عشق زمینی چیز شیرینی نبود . عاملی بود برای اسارت ، برای رنج و آزار من و اویی که به گمانم دوستش داشتم .
به خود آمدم و به یاد آوردم حسی که ثمره اش رنج و نیاز باشد حسی متعالی نیست . نه تنها خالی از لطف است بلکه می تواند در حد شکنجه ای کشنده و رنج آور دردناک باشد . این حس به فاصله و ترس و اسارت می انجامد و صاحب این حس لحظه به لحظه بیشتر سقوط می کند .
ایمان داشتم برای صعود آفریده شده ام نه برای سقوط . پس قطعاً جایی مسیر را اشتباه رفته بودم اما این بدان معنا نبود که راهی برای بازگشت نیست و درست در همان لحظه جایی که اگر در آن متوقف می شدم به معنای واقعی کلمه فنا می شدم ، در من انقلابی رخ داد . با تمام وجود تصمیم گرفتم راه درست را بیابم و به لطف خدا راه را یافتم .
من به معنای واقعی درک کردم : محبت و عشق پاک موهبتی بس عظیم است که نه به غرور آلوده است و نه در آن اندیشه ی تملک و انتفاع راه برده است . محبت واقعی ، خالص ، بی دریغ و بی چشمداشت است . تمنا و طلب بهترین خیر برای کسی است که مهرت را نثارش می کنی . تجربه ی بی وصفی است و یک گام بزرگ به سوی کمال و تعالی .
در عشق واقعی اندیشه ی ترس وجود ندارد ، چون حس تملکی نیست که ترس آفریند و هیچ توقع و چشمداشتی نیست که اسارت به بار آورد . عشق الهی یعنی رهایی ، یعنی رها کردن و رها شدن و از آزادی و شادی و آرامش دیگری لذت بردن و مشعوف شدن .
عشق واقعی بی وصف و بی مانند است . آرزوی شادترین و ژرف ترین آرامش ممکن در بالاترین حد تصور برای آنکه دوستش داری . هر چند در ظاهر برایت توأم با ژرف ترین غمهای دنیا شود . جایی که آرامش و شادی و سعادت و پیشرفت و خیر و صلاح کسی برایت مطرح است و به دیده ی محبت به او می نگری ، عمیق ترین غم دنیا رنگ می بازد و با اوج شادی و شوریدگی جا عوض می کند .
مهم این است که چقدر رهایی؟ چقدر می توانی ببخشی؟ و چقدر از شادی دیگری به وجد می آیی؟ وقتی شادی دیگری آنچه نباشد که تو بخواهی ، چه بسا آن باشد که در حالت عادی تو را تا اوج دلتنگی پیش ببرد .
محبت خالص ، گذشتن از خود است و حس شادی ژرف و عمیق از رضایت و شادی دیگری . مهر و محبت ، دعای بی دریغی است که در هیچ شرایطی از آن که دوستش داری مضایقه اش نمی کنی . همان محبتی که هیچ سدی را یارای ایستادن در برابرش نیست و بی واسطه و بی درنگ از فراسوی فرسنگها فاصله از طریق امواج قدرتمند کائنات به آنکه دوستش داری می رسد و تنها همین یک شادی و شوریدگی برای کل غم هایی که داری بس است و این همان حسی است که حافظ در وصفش می گوید :
اگر بر جای من غیری گزیند دوست ، حاکم اوست
حرامم باد اگر من جان به جای دوست بگزینم
و من از صمیم قلب شکرگزار خدای مهربانم هستم . هم او که مجالی آفرید تا بی چشمداشت به آیین عشق الهی مشرف شوم .
«مجله ی موفقیت 77 »
———————————–
پ.ن:
این مطلب را نوشتم که بگویم اگر به کسی عشق می ورزی و این یک عشق واقعی و خالص باشد باید هر آنچه او را خوشحال می کند بپذیری حتی اگر چیزی که او می خواهد جدایی از تو باشد . چون پس از عاشق شدن دیگر تمام وجودت معشوق می شود و خودت را اصلاً نمی بینی و محو در معشوقت هستی . اینجاست که این عشق مایه ی سعادت و پیشرفت تو می شود نه باعث رنجش و عذابت و اینجاست که می فهمی عشق زیباترین آفریده ی خداست . {چه بارها بشکستیم و باز پیوستیم}

یک پاسخ to “مجالی برای تشرف به آیین عشق”

  1. میلاد Says:

    میگم عشق هم عشقای قدیم…
    موفق باشی دوست من

پاسخی بگذارید

