ماه شعبان…

ماه شعبان ماه رسول اکرم (ص) است ، چنان که رجب ماه امیر المومنین (ع) و رمضان ماه خدا است
ماه شعبان ماه رسول اکرم (ص) است ، چنان که رجب ماه امیر المومنین (ع) و رمضان ماه خدا است. پیامبر گرامی اسلام به این ماه اهتمام ویژه ای داشتند و شب های آن را به راز و نیاز و روزهای آن را به روزه می گذراندند. این ماه را باید مقدمه ی آماده شدن برای ورود به ماه مبارک رمضان دانست. آنچه بر فضیلت این ماه افزوده است،‌ ولادت با سعادت امام حسین (ع) ، حضرت ابوالفضل (ع) ، امام سجاد (ع) و نیز ولادت ولی عصر است که تمام انبیاء و اوصیا وعده ظهورش را داده و اعلام کرده اند که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.
فرا رسیدن ماه عزیز شعبان و تولد امام حسین(ع)و حضرت ابوالفضل و امام سجاد(ع)و نیز پیشاپیش نیمه شعبان تولد آخرین نور امامت را به همه تبریک عرض میکنم ….
1- روزه هر قدر که ممکن باشد پیامبر اکرم فرمود: (( شعبان ماه من است ، خدا رحمت کند کسی را که مرا به روزه داری در این ماه یاری کند.)) امیر المومنان نیز فرمود : (( از زمانی که این سخن پیامبر (ص) را شنیدم همیشه این ماه را روزه داشته ام.))
2- استغفار فراوان. برای هر روز هفتاد مرتبه گفتن جمله (( َاستَغفِرُ اللهَ و اسئَلُهُ التَّوبَةَ )) سفارش شده است .
3- صدقه دان هرچند به نصف دانه ی خرما باشد .
4- صلوات فراوان بر محمد و آل او .
5- خواندن مناجات شعبانیه که تمام امامان بر خواندن آن در این ماه اهتمام داشته اند.
6- احیای شب نیمه شعبان و انجام دادن اعمالی همچون زیارت امام زمان (ع) ، زیارت امام حسین و دعا.
———————————-
**امام حسین(ع) فرمودند:اگر مالت در اختیار خودت نباشد تو در اختیار آن خواهی بود پس تو خود را پایبند آن مکن که آن برای تو پاینده نمیماند و آن را در راه خیر به مصرف رسان قبل از آنکه تو را از میان بردارد .
**امام سجاد(ص) فرموده اند :در شگفتم از کسی که پرهیز میکند از غذا که مبادا به او ضرری برساند اما از گناه که گرفتاری و جزای بد عایدش میکند پرهیز و خودداری نمیکند .
**حضرت مهدی(ع) فرمودند: واگر نبود که ما دوستدار اصلاح امور شما هستیم و به شما نظر لطف و مرحمت داریم هر آینه به واسطه ی کارهای ناپسند تان از توجه و التفات به شما پرهیز میکردیم.
این شعر هم تقدیم به مشتاقان زیارت مهدی(ع) :
تا کی به تمنای وصال تو یگانه
اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه
خواهد که سرآید غم هجران تو یا نه
ای تیره غمت را دل عشاق نشانه
جمعی به تو مشغول و تو غایب زمیانه
رفتم به در صومعه عابد و زاهد
دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد
در میکده رهبانم و در صومعه عابد
گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد
یعنی که تو را می طلبم خانه به خانه
روزی که برفتند حریفان پی هر کار
زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار
من یار طلب کردم و او جلوه گه یار
حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار
او خانه همی جوید و من صاحب خانه
هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو
هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو
در میکده و دیر که جانانه تویی تو
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
مقصود تویی …کعبه و بتخانه بهانه
بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید
پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید
عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید
یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید
دیوانه منم ..من که روم خانه به خانه
عاقل به قوانین خرد راه تو پوید
دیوانه برون از همه آئین تو جوید
تا غنچهء بشکفتهء این باغ که بوید
هر کس به بهانی صفت حمد تو گوید
بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه
بیچاره بهایی که دلش زار غم توست
هر چند که عاصی است ز خیل خدم توست
امید وی از عاطفت دم به دم توست
تقصیر «خیالی» به امید کرم توست
یعنی که گنه را به از این نیست بهانه
«شیخ بهایی»

2 پاسخ to “ماه شعبان…”

  1. کامیار Says:

    ممنون از جملات زیبایی که گذاشتی

  2. نوشین17 Says:

    سلام امیدوارم این عید بر عاشقان ومنتظرانش مبارک باشه راستی بلاگ رولینگ فعلا خفن برای من فیلتر شده به محض راه یافتن بهش لینکتون رو درست میکنم 🙂

پاسخی بگذارید

