درخت خیال

هر انسانی کتابیست چشم به راه خواننده اش
«هر انسانی کتابیست چشم به راه خواننده اش.»
«مجهول ماندن رنج ِبزرگ ِروح ِآدمیست.»
«من از هر چه انسان تا کنون بر روی این خاک بنا کرده ،پنج چیز را دوست می دارم،
نه که دوست تر می دارم،نه،دوست دارم:
محراب را و مناره را و پنجره را و شمع را و آیینه را.»
«…و من اکنون چشم در آفتاب گشوده ام.تاریخ را پشت سر نهاده ام .
تاریخ را اگر بکُشیم به مطلق می رسیم و من او را کُشته ام.»
«انسان شقایقی است که با داغ زاده است.»
«…و چه بی تسلیت مردی است که چشمانش از دور سراب را باز می شناسد.»
«آن امانت که خدا بر زمین و آسمانها و کوهها عرضه کرد و از برداشتنش سر باز زدند و انسان برداشت،
همین است. نه عشق است نه معرفت نه طاعت…مسئولیت ساختن خویش است.»
«نخستین بار از جان فریاد کشید که:
«به پروردگار کعبه سوگند، نجات یافتم.»
او از چنین پنجه ای که از درون به خفقانش کشیده است و در تنهایی به فغانش
آورده می نالد و شیعیانش بر زخم سرش می گریند؟!!»
«تنها درختی که در بیابان حق روییدن دارد درخت خیال است»
(دکتر شریعتی)

پاسخی بگذارید

