عجب صبری خدا دارد!

عجب صبری خدا دارد!
تا حالا شده از آدمای دور و برت خسته بشی و دیگه صبر و تحمل نداشته باشی و دلت بخواد که توی یه جای ساکت و تاریک
گریه کنی و توی اون لحظه که فقط تویی و خدای مهربون ،میخوای شکایت این آدمها رو به خدا بکنی ،اما روت نمیشه و فقط این
شعر توی ذهنت مرور میشه (به یاد آقای جاویز دبیر ریاضی سال دوم دبیرستان که یک روز این شعر را در کلاس خواند و روح کلاس را عوض کرد…) :
عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم، همان یک لحظه اول
که اول ظلم را می دیدم از مخلوق بی وجدان ،
جهان را با همه زیبایی و زشتی ، بروی یکدگر ویرانه می کردم
عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم، که در همسایه ی صد ها گرسنه ،
چند بزمی گرم عیش و نوش می دیدم
نخستین نعره ی مستانه را خاموش آندم بر لب پیمانه می کردم
عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم، که می دیدم یکی عریان و لرزان ،
دیگری پوشیده از صد جامه ی رنگین
زمین و آسمان را واژگون مستانه می کردم
عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم، نه طاعت می پذیرفتم ،
نه گوش از بهر استغفار این بیداد گرها تیز کرده ،
پاره پاره در کف زاهد نمایان
سبحه ی صد دانه می کردم
عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم، برای خاطر تنها یکی مجنون صحرا گرد بی سامان
هزاران لیلی ناز آفرین را کو به کو ،
آواره و دیوانه می کردم
عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم، بگرد شمع سوزان دل عشاق سرگردان،
سراپای وجود بی وفا معشوق را ،
پروانه می کردم
عجب صبری خدا دارد!
چرا من جای او باشم؟
همین بهتر که او خود، جای خود بنشسته و
تاب تماشای تمام زشتکاریهای این مخلوق را دارد
وگرنه من به جای او چو بودم،
یک نفس کی عادلانه سازشی با جاهل و فرزانه می کردم؟
عجب صبری خدا دارد!!
عجب صبری خدا دارد!!
(معینی کرمانشاهی)

پاسخی بگذارید

