من اینجا بس دلم تنگ است!

ناتانائیل، دوست می داشتم لذتی به تو بدهم که تاکنون هیچکس بتو نداده است. اما درضمن که مالک این لذتم نمی دانم چگونه آنرا به تو بدهم.
می خواستم با چنان صمیمیتی ترا خطاب کنم که هیچکس دیگر تاکنون نکرده باشد.
می خواستم در این ساعت شب، به جایی بیایم که تو هنوز در آن منتظری، به جایی که شوق تو از احساسی ناپایدار در شرف تبدیل به اندوه است.
جز بخاطر تو نمی نویسم، و برای تو نیز جز بخاطر این ساعات.
می خواستم چنان کتابی بنویسم که در آن هرگونه فکر و هرگونه تأثر فردی از نظر تو پنهان بماند و بپنداری که در آن جز پرتویی از شور و حرارت خویشتن نمی بینی.
اندوه، چیزی جز شور و حرارتی فرو افتاده نیست.
ناتانائیل، شوق را به تو خواهم آموخت. اعمال ما به ما وابسته است، همچنانکه درخشندگی به فسفر.
درست است که اعمال ما، ما را می سوزانند ولی تابندگی ما از همین است. و اگر روح ما ارزش چیزی را داشته، دلیل بر آن است که سخت تر از دیگران سوخته است.
ای مزارع گسترده که در سپیدی غوطه ورید، من شما را بسی دیده ام، ای دریاچه های آبی، من در موج هایتان غوطه ها خورده
ام. هر نوازش نسیم خندان، مرا به تبسم واداشته و من از بازگو کردن آن برای تو خسته نمی شوم.
ای ناتانائیل، شوق را بتو خواهم آموخت.
اگر چیزهای زیباتری می شناختم، همان ها را برای تو می گفتم، همان ها را، مطمئنا همان ها را، نه چیزهای دیگر را.
و حیات ما در برابر ما همچون این جام پر از آب سرد است. این جام مرطوب که دست های آدمی تب دار آن را گرفته و می خواهد
بیاشامد و آب چندان خنک و گوارا و التهاب تب آنقدر سوزان است که گرچه می داند باید صبر کند ، آن را به یک جرعه می آشامد و نمی تواند این جام لذیذ را از لب های خود براند….
(آندره ژید)
———————-
من اینجا بس دلم تنگ است
و هر سازی که می بینم بد آهنگ است
بیا ره توشه برداریم
قدم در راه بی برگشت بگذاریم
ببینیم آسمان در هر کجا
آیا همین رنگ است…

پاسخی بگذارید

