اصفهان سرآمد شهرهای جهان…

اصفهان سرآمد شهرهای جهان می شود اگر...
اصفهان سرآمد شهرهای جهان می شود اگر…
اصفهان یکی از شهرهای زیبا و مهم, با آثار تاریخی فراوان هست ؛ این شهر از قدیم الایام مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست و خواهد بود…و تا روز نکو داشت اصفهان چیزی نمونده؛ این روز که از طرف شورای شهر اصفهان هر ساله در سوم اردیبهشت ماه سالروز تولد استاد شیخ بهایی انتخاب شده است ؛ قراره امسال هر چه با شکوه تر این روز برگزار بشه…
راستش اگه بخوام از اصفهان حرف بزنم و معرفیش کنم، خیلی باید بنویسم…
ولی امروز می خواهم یکی از شاعر های بذله گو و مورد علاقه خودم یعنی جمشیدی عزیز رو معرفی کنم…خیلی وقت بود می شناختمش ولی تو ایام نوروز شبکه اصفهان مصاحبه ای با اکبر جمشیدی داشت و من از اون روز بیش از پیش ازش خوشم اومد و قول دادم ازش حتما تو وبلاگ بنویسم…قبلا یکی از شعر های قشنگش با عنوان» شلوغ پلوغ» را تو وبلاگ گذاشتم…
اکبر جمشیدی شاعر بذله گوی اصفهان و تخلص وی آزاده اصفهانی است . او در سال 1301 شمسی در خانواده ای اصیل در اصفهان متولد شد از 9 سالگی به کار مشغول بود و در 15 سالگی به عنوان کارگر بافندگی در کارخانه زاینده رود استخدام شد و 30 سال تمام به کار شرافتمندانه در آنجا ادامه داد.
صفت بارز جمشیدی بذله گویی و خنده رویی او می باشد که حتی در انتخاب نام کتابش «برهنه خوشحال » هم منعکس است.
از خصوصیات جمشیدی استفاده از کلمات و اصطلاحات عامیانه در اشعارش می باشد از این نظر برای کسانی که بخواهند در ادبیات عامیانه تحقیق نمایند اشعار جمشیدی گنجینه با ارزشی است؛
اکبر جمشیدی خودش رو اینجوری معرفی می کنه!!!
کیم من شاعر شهر صفاهان
همان شهری که به دارد فراوان
همان شهری که از گزهای اعلا
کند شیرین دهان خلق دنیا
همان شهری که مهد شاعران است
پر از دانادلان نکته دان است
همان شهری که در آن لاله رویان
ربایند از خلایق دین و ایمان
بذله گویی همه دم کار من است
شاهد حرف من اشعار من است
با وجودی که بسی کم پولم
روز وشب زنده دل و شنگولم
بی سبب شاد بهر انجمنم
راستی برهنه خوشحال منم
زیر این گنبد فلفل نمکی
چه کنم گر که نخندم الکی
—————
یکی دیگه از شاعر های خوب اصفهانی علیرضا شفیعی متخلص به فاتحی هست.
شفیعی در فروردین سال 1289 در شهر اصفهان متولد شده و فرزند شیخ محمد حسین گل بلبل می باشد . در سال 1300 به مدرسه فرهنگ وارد و در سال 1310 به علت ضعف چشم ترک تحصیل و به تحصیلات قدیمه روی آورده است . در سال 1342 به شغل منبر و وعظ و خطابه و مرثیه سرایی اهل بیت (ع) و تاسیس دبستان روزانه و اکابر همت گماشت و در سال 1329 به سمت آموزگار عازم شهرستان ها شده و سپس از این شغل استعفا و باز به کار منبر و وعظ و خطابه روی آور گردیده است.
زن از دیدگاه شفیعی…
زن گل است ولی حیف که با خار فراوان هم آغوش است.( زن و گل)
زن آفت است ولی وای برآن خانه که خالی از آفت باشد.(زن و خانه)
زن ماه است ولی افسوس که غالباً هلال و محاق رویت شود.(زن و ماه)
زن چون ماریست خوش خط و خال که از برون دل می بردو از درون جان می ستاند.(زن و مار)
جسم زن نرم و لطیف است ولی جانش سخت و عنیف.(جسم و جان زن)
در زن عهد و وفا مجو که نخواهی یافت.( وفای زن)
مردی که همه کارش دست زن است از زن کمتر است.(زن و مرد)
زن در دستور زبان فارسی صیغه امر است یعنی او را بزن چون غالباً خواهد که از حد خود تجاوز کند.
زن خوب آنقدر نیکوست که وصف نتوان کرد و بدش آنقدر ناپسند است که شرح نتواند داد.(زن و خوب و زن بد)
زن خوب بهتر از طلاست و زن بد بدتر از بلاست.(طلا و بلا )

5 پاسخ to “اصفهان سرآمد شهرهای جهان…”

  1. نازنین جمشیدی Says:

    با عرض سلام . من نوه ی استاد جمشیدی هستم و ممنونم از حسن توجهتون به پدر بزرگم و نوشته ی زیباتون .

  2. امير طبائي Says:

    با سلام ميخواستم خواهش كنم اگر اين شعر آقاي اكبر جمشيدي را كه مطلعش اين بيت است را در صورتيكه ميدانيد برايم e-mail فرماييد

    فلانكسك كه خونهش نبش سبزه ميدونس اگرچه قارون شهرس لباش آونگونس

    باتشكر -امير

  3. نازنین Says:

    سلام دوست عزیز . من نوه ی استاد جمشیدی هستم و به صورت اتفاقی با وبلاگ شما بر خورد کردم . ممنون . همیشه شاد باشید . راستی در مورد پیام قبلی که شعری رو می خواستند اگه شما برای ایشون پیدا نکردید بگید تا من براشون ارسال کنم .

  4. امیر طبائی Says:

    با سلام
    می خواستم خواهش کنم اگر این شعر آقای اکبر جمشیدی را که مطلعش اینست “فلانکسک که خونش نبش سبزه میدونس اگرچه قارون شهرس لباش آونگونس″ را برایم e-mail نمایید . با تشکر امیر طبائی

  5. مهدی شمس Says:

    با سلام

    لطفا درصورت امکان شعر استاد جمشیدی (فلانکسک که خونش نبش سبزه میدونس……) را برایم ایمیل کنید.

    با سپاس
    مهدی شمس
    از کشور قطر

پاسخی بگذارید

