واکسن هپاتیت ب را زدم!

Hepatitis B Vaccine
امروز بعد از مدت ها رفتم و واکسن هپاتیت ب، البته نوبت اول آن را زدم!
حالا بگید در کجا؟
خب معلوم است، در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد! آن هم در بخش فوریت های پزشکی!!! توسط یک پزشک به ظاهر یا شاید واقعا مهربان نجف آبادی!!!
راستش بعد از اینکه چند تن از دوستان رفته بودند و واکسن خودشان را زده بودند و به من هم توصیه کردند که حتما بروم و واکسن را بزنم، من هم این کار را انجام دادم.
یکی از دوستانم گفت حتما برو و واکسن را بزن و گرنه موقعی می فهمی باید می رفتی، که دیگر کار از کار گذشته و مریض شدیی، این حرف او خیلی روی من تاثیر گذاشت و کم و بیش من را ترساند، و من را بر آن داشت تا این واکسن را بزنم، نوبت بعدی درست یک ماه دیگر است یعنی در ماه تیر. اگر عمری بود نوبت دوم و سوم را هم خواهم رفت.
درست است برای زدن واکسن در هر نوبت دو هزار تومان می گیرند، اما خب بهتر از این است که بعدا چند برابر این پول را داد.
امام جعفر صادق (ع) در باره پیشگیری حدیث زیبا، مفید و مختصری فرموده اند که گفتن آن در اینجا بی مناسبت هم نیست.
[پیشگیری رﺃس همه درمانهاست. امام جعفر صادق (ع﴾]
من هم توصیه می کنم، حتما شما هم اگر واکسن هپاتیت ب را نزده اید این کار را انجام دهید و پشت گوش نیاندازید، در ادامه هم مختصری از بیماری هپاتیت ب برایتان می نویسم، امیدوارم مفید واقع شود.
بیماری هپاتیت چیست؟
بیماری هپاتیت یکی از شایعترین بیماریهای عفونی در دنیا و نهمین علت مرگ در سراسر جهان است. تقریبا 350 میلیون نفر حامل آن ویروس هستند که تقریبا یک سوم آنها به بیماریهای پیشرفته کبدی مبتلا می‌باشند. 75 درصد از حاملین ویروس در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.
این بیماری، که کبد را هدف قرار میدهد، معضل رو به رشدی در مناطق مرکزی و جنوب آفریقا و بخش هایی از شرق آسیا محسوب می شود. بیش از یک میلیارد واکسن هپاتیت ب در سرتاسر جهان تزریق شده است. سوای واکسن، احتیاط در تماس با مایعات بدن دیگر افراد، نظیر خون آنان، به جلوگیری از انتقال این بیماری کمک خواهد کرد.
چه افرادی در معرض خطر بیشتری به ابتلاء به هپاتیت هستند؟
کارکنان مراکز پزشکی اعم از دانشجویان گروه پزشکی، جراحان، پزشکان، پرستاران، ماماها، دندانپزشکان، کمک دندانپزشکان، بیماران تحت دیالیز، کارشناسان و تکنسین‌های آزمایشگاههای تشخیص طبی، پرسنل مؤسسات نگهداری کودکان عقب‌افتاده و خانه سالمندان، دریافت کنندگان محصولات خونی و خانواده فرد مبتلا، پرسنل زندان، مسافران و غیره که در معرض خطر آلوده شدن با فرآورده های خونی و مایعات بدنی آلوده هستند، افراد در معرض خطر هپاتیت B هستند و باید واکسن دریافت کنند.
واکسن هپاتیت (Hepatitis B Vaccine) را باید در سه نوبت ماهانه تزریق کرد:
اول در اولین مراجعه
دوم یک ماه بعد از نوبت اول
سوم شش ماه بعد از نوبت اول
برنامه ایمن سازی کودکان با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک کشور 2 ماهگی و 6 ماهگی:
حداقل فاصله بین نوبت اول و دوم هپاتیت ب یک ماه
حداقل فاصله بین نوبت دوم و سوم هپاتیت ب یک ماه
با توجه به شیوع بیماری در شهرهای پر جمعیت مانند تهران تزریق واکسن الزامی است.
افرادی که قبل از سال 1372 بدنیا آمده اند این واکسن را تزریق نکرده اند و خود باید به مراکز معتبر مراجعه نمایند.
راه های انتقال: خون، تماس جنسی، مادر به کودک، پوست، تنفس و بزاق.

3 پاسخ to “واکسن هپاتیت ب را زدم!”

  1. بهزاد عبدی Says:

    من خیلی وقت پیش زدم…. فکر کنم باید تمدید هم بشه نه؟

  2. حسين فراستخواه Says:

    واكس را معمولا به كفش ميزنند! حالا نميدانم شايد كفش ها هم در معرض ابتلا به هپاتيت باشند!

  3. Mansour Says:

    از آقا حسین متشکرم که غلط املایی من را گرفتند…
    هر چند تا حدودی بیسوادی در من رخنه کرده است ولی اینجا را فکر نکنم از روی بیسوادی نوشته باشم واکس! شاید از چیز های دیگر…..
    به هر حال درستش کردم…. واکسن!

پاسخی بگذارید

