سفر به لردگان…

از این همه جاهای دیدنی اطراف اصفهان لردگان را برای سفر، انتخاب کردیم.🙄
دو مینی بوس کرایه کردیم و به همراه جمعی از اقوام راهی سفر شدیم.
ساعت 30/13 دقیقه سوار بر مینی بوس اصفهان را به قصد رسیدن به لردگان ترک کردیم. یکی از اقوام در فلادر

{ فلارد.[ ف َ ] (اِخ ) یکی از دهستانهای بخش لردگان شهرستان شهرکرد که در دامنه کوهستان قرار گرفته است. رودخانه چشمه میشان این دهستان را مشروب میکند و به رودخانه خراسان میریز، و آب قراء بیشتر از چشمه ها تامین میشود. این دهستان از 31 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده و 8000 تن سکنه دارد. محصول عمده اش غله، حبوب و برنج است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج.10) }

دوستی داشت بنابراین شب را در فلارد گذراندیم. صبح نیز چایی و صبحانه ایی خوردیم و به سمت رودخانه خرسان حرکت کردیم و پس از یک ساعت به آنجا رسیدیم و همانجا اطراق کردیم و مرغ زنده گوشتی خریدیم و همانجا توسط راننده مینی بوس ذبح کردیم😕 و بعد از تمیز کردن و تکه تکه کردن، آماده کردیم و به سیخ کشیدیم و نهار را دسته جمعی در کنار طبیعتی زیبا خوردیم و استراحت کوتاهی کردیم و قصد رفتن به منزل دوست یکی دیگر از اقوام در لردگان را کردیم و بعد از حدود یک ساعت حرکت (در راه با یک فروند خر عاشق تصادف کردیم، واقعا جالب بود، در قسمت خاکی جاده چند خر بود که ناگهان یکی از این خر ها به جاده آمد و نیسان جلوی ما زد روی ترمز و چشمتان روز بد نبیند مینی بوس ما هم به شدت زد روی ترمز که خوشبختانه صدمه زیادی به ماشین ها نرسید و به خیر گذشت.😉 😆 ) در پارکی در لردگان اطراق کردیم و شام را خوردیم و به خانه دوست فامیلمان در لردگان رفتیم و شب را در آنجا گذراندیم. بسیار مردم مهمان نواز و خوبی بودند و حسابی پذیرایی کردند و صبح نیز با خوردن صبحانه (عجب نان های خانگی بود!) خانه را به قصد امامزاده حمزه بن علی در بروجن ترک کردیم. ( عکس هایی از چشمه خرسان و امامزاده حمزه بن علی گرفته ام و در فتوبلاگ گذاشته ام، می توانید در فتوبلاگ ببینید.) و بعد از سفری تقریبا دو روزه امامزاده حمزه بن علی را بعد از خرید از بازار اطراف امامزاده به قصد اصفهان ترک کردیم. 😛
البته بهترین جای دیدنی لردگان، آبشار آتشگاه است که در 200 کیلومتری شهرکرد و 50 کیلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول 3 کیلومتر قرار گرفته است ولی بنا به درخواست اکثریت به علت جاده خطرناک این مکان، از رفتن به آنجا صرف نظر کردیم و قرار شد دفعه بعد به صورت مجردی به آنجا برویم.😦
—————————
در زیر شرح مختصری درباره امامزاده حمزه علی می گذارم که از این سایت پیدا کردم.
در فاصله 4 کیلومتری بلداجی و برفراز کوهی بارگاه متبرک امام زاده حمزه بن علی با فضایی ملکوتی قرار گرفته است که یکی از پر رونق ترین جاذبه های مذهبی، تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است.
بارگاه امام زاده حمزه بن علی با سابقه چندین قرن به خاطر کرامات، معنویت خاص و فضای جغرافیایی جذاب یکی از اماکن متبرکه منحصر به فرد در سطح استان و کشور است به گونه ای که درتمامی فصول سال از جمله بهار و تابستان هر هفته میعادگاه خیل عظیم زائران و مشتاقانی است که از سراسر کشور دراین مکان مقدس گرد هم می آیند.
زندگی نامه:
نسب شریف امامزاده حمزه علی (ع) مدفون در شهر بلداجی (شهرستان بروجن) با پنج واسطه به امام سجاد (ع) منتهی می شود که از قرار ذیل است :
سید حمزه ابوعلی بن محمد ابی الحسن بن حمزه الاکبر بن حسن المکفوف ابی محمد بن الحسن الافطس بن علی الاصغر بن الامام علی بن الحسین السجاد علیه السلام.
وی سیدی جلیل القدر، عظیم الشان، و زیاده با حشمت و بزرگوار بود. او در سال ۲۵٠ هجری قمری در پی ناآرامی های موجود در مدینه و عراق به همراه پدر بزرگوارش سید ابوالحسن محمد بن حمزه به منطقه جبل مهاجرت نمود.
علامه نسابه ابواسماعیل طباطباء از اعلام قرن پنجم هجری، مهاجرت پدرش را به شهر بروجرد می نویسد. ظاهرا بدان جهت مقر سکونت پدرش در شهر بروجرد بوده که جمع کثیری از پسر عموهای وی قبلا در این شهر سکونت داشته اند از این رو او بهترین مکان جهت زندگی را در شهر بروجرد برگزید.
سید محمد تا سال ۲۵٦ هجری قمری در قید حیات بود تا اینکه در آخر همین سال بدرود حیات گفت و در شهر بروجرد به خاک سپرده شد. آرامگاه او یکی از مزارات مشهور شهرستان بروجرد است که همه روزه پذیرای مشتاقان اهل بیت علیهم السلام می باشد.
امامزاده سید حمزه علی، یک برادر به نام حسن وی ک خواهر به نام فاطمه دارد که در بروجرد سکونت داشته اند. اکثر بنی اعمام سید حمزه علی از عالمان بزرگ و از مجاهدان سترگ و نقبای شریف و از سالکان و زاهدان عصر خویش بودند که پرچم هدایت را به دوش کشیده و منبع فیوضات اهالی بودند.
ظاهرا سید حمزه علی به خاطر دعوت اهالی بروجن (کنونی) به این منطقه مهاجرت نموده و در پی ناآرامی ها، آخرالامر در دهه اول قرن چهارم هجری وفات می یابد. در تذکره های محلی چنین آمده است که او با نمایندگان خلیفه وقت پیکار می نماید تا اینکه عاقبت در مکان فعلی شربت شهادت را می نوشد. او سه فرزند به اسامی احمد، علی و حسن داشت که از آنان جمع کثیری به وجود آمده و از بزرگان سادات اهواز و چهارمحال و بختیاری و جبل بوده اند. زیارتگاه وی یکی از مشهورترین زیارتگاه های استان چهامحال و بختیاری است.

برچسب‌ها: , , , ,

یک پاسخ to “سفر به لردگان…”

1. سعید Says:

سلام آقای آسمانی. امیدوارم به شما خوش گذشته باشد. خوشحال می شوم اگر به وبلاگ من سر بزنید.